Duurzaam ondernemen? Zo pak je dat aan!
Meer en meer Nederlanders besteden aandacht aan het verduurzamen van hun woning. Een goede ontwikkeling, want zo dragen we samen bij aan het tegengaan van klimaatverandering. Ook bedrijven zien het belang van duurzaamheid steeds meer in. Zo staat duurzaam ondernemen tegenwoordig bij menig bedrijf hoog op de agenda. Heb je ook een eigen onderneming en wil je jouw steentje bijdragen aan het milieu? Dan vraag je je mogelijk af hoe je dit aanpakt. Wij vertellen je hier hoe je een begin maakt met duurzaam ondernemen.
1. Kijk naar de grondstoffen
Produceert jouw bedrijf producten? Dan koop je hier ongetwijfeld grondstoffen voor in. De kans is aanwezig dat je nooit hebt gekeken naar het bedrijf achter deze grondstoffen. Indien je duurzaam wilt ondernemen, is dit echter wel belangrijk. Als duurzaam bedrijf kun je het immers niet verkopen dat jouw grondstoffen niet duurzaam zijn. Blijken de grondstoffen niet op een duurzame manier geproduceerd te worden? Ga dan op zoek naar een partij waarbij je de grondstoffen duurzaam in kunt kopen. Dit is vaak wat duurder, maar je zet zo een goede eerste stap op weg naar duurzaam ondernemen.
2. Richt je tot de verpakking
Gebruik je plastic om jouw producten te verpakken? Overweeg dan een ander verpakkingsmateriaal te kiezen. Waarom? Omdat plastic natuurlijk allesbehalve duurzaam is. Kies bij voorkeur voor een materiaal dat te recyclen is, zoals papier. Let vooral ook op de hoeveelheid verpakkingsmateriaal. Veel ondernemers gebruiken namelijk onnodig veel materiaal om producten te verpakken. Kijk of het verpakkingsmateriaal binnen jouw onderneming te beperken is.
3. Hoe zit het met je eigen productie?
Bij duurzaam ondernemen moet je natuurlijk ook de processen binnen jouw bedrijf onder de loep nemen. Hierbij kun je aan allerlei zaken denken, zoals de inkoop van kantoormeubelen. Kijk echter ook naar de manier waarop jouw personeel naar het werk komt. Komen ze allemaal met de auto of pakt het merendeel de fiets of het openbaar vervoer. Mogelijk kun je jouw werknemers stimuleren om met de fiets of het openbaar vervoer te komen. Dit is namelijk ook een belangrijk punt voor wat betreft duurzaam ondernemen. De CO2-uitstoot van jouw onderneming gaat zodoende aanzienlijk omlaag.